På Pinterest, fandt jeg et spil, hvor eleverne spiller et spil, hvor de indirekte øver sig i positionssystemet.
Spillet er lavet af en lærer, der skriver om spillet på hendes hjemmeside (klik HER).
Spillet som det introduceres her, kan bruges i indskolingen, men kan med små ændringer sagtens bruges i de højere klassetrin.
Spillet går ud på, at man introducerer eleverne får en fiktiv by - "3-tals byen".
I 3-tals byen, har alle folk tre af alting. Tre huse, tre hunde, tre tandbørster, spiser 3 måltider om dagen, og sover 3 gange om dagen. Her kan eleverne sikkert også selv finde på ting man kan gøre eller have 3 af.
For at spille spillet, skal man være i små grupper. Der skal bruges:
- Spilleplader (klik her for at få min spilleplade, der er klar til at printe)
- En terning
- Centikubes i farverne rød, gul, grøn og blå (eller lignende materialer, fx farvede plastikmønter)
Eleverne skal efter tur slå med terningen. Det antal øjne de slår, må de bede om at få i gule centikubes. hvis de slår 5, må de sige til bankmanden: "Må jeg bede om 5 gule centikubes".
- Når eleverne spiller spillet omkring 3-tals byen, gælder der, at så snart man har tre gule centikubes, må man veksle/bytte dem til én blå centikube.
- Når de har tre blå centikubes, må de bytte dem til én grøn centikube.
- Når man har tre grønne centikubes, må man bytte dem til én rød centikube.
- Når man har tre røde centikubes har man vundet.
Turen skifter og den næste kan være bankmand.
Ændringsmuligheder:
Når eleverne kender reglerne for spillet, kan man "flytte" til 5-talsbyen.
De ældre klassetrin kan evt. bo i 10-tals byen, og diskutere hvordan spillet viser hvordan vores talsystem er bygget op og virker.
Her er lidt billeder af elevernes spilleplader:
Nogle havde en taktik om at gemme alle de gule, og så veksle dem på én gang |
Andre vekslede undervejs |
og nogle lavede fine figurer |
Ingen kommentarer:
Send en kommentar