Eleverne kender allerede rigtig mange planter, men alligevel blev de meget overraskede da jeg viste dem en film hvor en mælkebøtte "tryller" sig om til en "ønskeblomst" som nogle kalder den.
Filmen fandt jeg på youtube:
Derudover så vi også en film med en ærte, der vokser:
Her havde vi en fælles diskussion om hvad en plante har brug for, for at vokse.
Eleverne fortalte, at først kommer rødderne ud, og bagefter vokser planten op.
Men hvorfor skal planten egentligt have rødder? "Det er for at planten ikke vælter!" mente flere. Det er jo en herlig hverdagsforestilling, men så spurgte jeg, om der mon ikke var andet, som planten skal bruge rødderne til. Her var der flere, der mente, at planten også skal bruge rødderne til at "drikke" vand med.
Nu var det tid til at få noget i hænderne. I skolegården har vi en masse plantekasser - fyldt med ukrudt!. Det fik 1. klasse lov til at gå løs på, for at vi kan komme til at plante noget.
Her var der noget for alle. Nogle gik ihærdig til værks, i at få de store rødder op fra jorden. Nogle havde travlt med at tage alle blade og planterne over jorden. Nogle løb i pendulfart mellem plantekassen og skraldespanden, for at smide det ukrudt væk, som de andre trak op. Nogle rev den jord, der kom frem under al krudtet og undervejs var der også tid til, at undersøge de mariehøns, der dukkede op. Og så var der nogle, der var kreative og fik lavet fine buketter ud af de planter de fik trukket op.
Her er lidt billeder fra den gode solskinsfyldte natur/tekniktime:
Der var MEGET ukrudt der skulle fjernes |
Store rødder blev trukket op |
Og der blev trukket så meget op, at der kunne blive til en fin buket |
Med fælles hjælp fik vi fjernet rigtig meget |
Og når man ikke har så store hænder, kan rødderne virke rigtig store. En af eleverne sagde "Selvom at vi er så store, og planterne er så små, er de meget stærkere end os"
Og så fandt vi en masse mariehøns. De blev forsigtigt sat over i en anden plantekasse, hvor der var en masse planter den kunne bo ved.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar