Mål for forløbet:
Eleven har viden om skitsers formål og struktur
Eleven kan skitsere eller formulere enkle ideer inden for givne rammer, herunder med digitale værktøjer
Eleven kan fremstille produkter efter egne ideer
Eleven har viden om funktion i relation til udførelsen af produktet
Eleven kan arbejde med produkters æstetiske udtryk
Eleven har viden om bløde og hårde materialer
Arbejdsgang:
- Eleverne skulle først lave skitser af hvordan deres væsner skulle se ud. Herefter skulle de lave denne skitse om til et skabelon, til at kunne klippe stoffet i den rigtige form. Eleverne tegnede deres skitse på et A4 papir, så det fyldte så meget som mulig på papiret. Her var det også vigtigt at det selvfølgelig blev tegnet forfra. Læreren skulle også lige hjælpe med at arbejde og ben blev tykke nok, til at det kunne lade sig gøre at lave i virkeligheden.
- Herefter blev tegningen klippet ud og limet på et A3 ark. Her skulle eleverne tegne sømrum ind på deres skabelon, og klippe skabelonen ud igen
- Nu kunne stoffet klippes vha. skabelonen. En forsige og bagside, evt. i forskellige farver eleverne selv vælger
- Nu var det derefter forskellig om man skulle have syes diverse øjne på inden eller efter den blev syes sammen. Nogle skulle have plastikøjne på bagefter, andre skulle have syet mund og øjne fast først.
- Efter væsenet var syet sammen, og vendt om, skulle den nu fyldes inden den blev lukket med en syning i hånden.
Billeder fra undervejs i processen:
Nogle havde mange skabeloner, til diverse arme og ben, der skulle på |
Nogle syer øjne på i fleece stof |
Nogle elever fandt på, at deres væsner skulle have hjerter. Så de klippede et lille rødt hjerte ud, og lagde ind i midten, inden den blev syet sammen. Da den var færdig gav de den hjertemassage, og så var deres væsen skabt.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar