fredag den 30. august 2013

Matematik detektiver

Idag har eleverne i matematiktimen leget "matematik detektiver". Når man går i indskolingen, og undervisningen ligger efter 12, er det ikke helt nemt at sidde stille længere - så vi skulle ud og bevæge os i matematik.

Undervisningen startede med en fælles snak på klassen. Jeg spurgte dem om de vidste hvad en detektiv er for noget. Det var der mange, der vidste. "det er en, som finder spor", "det er en, der leder efter noget, der er blevet væk", "det er en, som leder efter noget".. der var mange der kunne forklare det. endog en der sagde "jeg har set en i fjernsynet!"

Jeg fortalte dem at de alle sammen skulle være detektiver nu - Matematik detektiver!
Jeg havde skrevet tallene fra 1 til 10 på tavlen. Opgaven var nu at finde alle tallene udenfor. Jeg gav nogle eksempler med at man fx kunne finde 5 sten, tegne 8 i sandkassen, finde pinde og forme dem som et tal. og meget gerne alt det de ellers kunne finde på.

Så kom vi ud, og her er billeder af elevernes arbejde:

4 mirabeller, 3 blade, 4 brændnælder, 1 sten, 2 pinde

1 pind, 2 blade, 3 tegnet i sandet

Meget omhyggeligt har eleven skrevet alle tallene med pinde.

Tallene skrevet både med pinde og i sandet

6, 7, 8, 9, 10

Her er alle tallene også skrevet med pinde - dog spejlvendt - det må vi arbejde på en anden dag :)

Denne aktivitet synes jeg var rigtig god til den aldersintegreret indskoling. Alle eleverne fik den samme opgave, men hver især løste den på deres måde, og på deres niveau.
  • De yngste, der ikke kunne skrive tallene, kunne nemt finde et antal. Altså 1 sten, 2 pinde, 3 blade osv.
  • De ældste fandt materialer, som de kunne forme tallene med.
  • Alle kunne løse opgaven ved at tænke kreativt.

Der var både elever, som ikke rigtig havde lyst til at være udenfor, og lige havde brug for noget overtalelse. Og så var der dem, der løb rundt og råbte meget begejstret: "Jeg har fundet et 8-tal!", "Jeg har fundet et 7-tal!".

tirsdag den 27. august 2013

Professionsbachelorprojekt

Jeg har på Læreruddannelsen i Jelling (UCL) skrevet en professionsbachelor, som er blevet indstillet til lærerprofession.dk (under folkeskolen.dk). Titlen på min opgave "It i matematikundervisninge".

Her har jeg undersøgt hvilken rolle og muligheder it kan have i matematikundervisningen. Herunder arbejder med it didaktisk design, og overvejlerne omkring dette.

Følg linket HER, for at læse mere om det på folkeskolen.dk


tirsdag den 20. august 2013

Kroppen

I dette undervisningsforløb i den aldersintegreret indskoling, har vi arbejdet med emnet "Kroppen" i natur og teknik.

Eleverne skal i dette forløb lære: 

  • at kende nogle af kroppens knogler
  • at kende nogle af kroppens organer og deres placering
    • bl.a. hjerte, lunger, mave, tarme
  • at kende menneskets sanser
  • enkle regler for sundhed

Vi startede med en fælles snak om hvad man laver i natur og teknik. 
Derefter fik eleverne mulighed for at fortælle om nogle af de ting de kender inde i kroppen. Her nævnte de bl.a. hjerne, hjerte, lunger, blod, blodåre, nyre, tarme, mave, celler, bakterier. (Nogle mistænker jeg dog for bare at sige ord de har hørt før :-) )

Herefter arbejdede vi med menneskets knogler. Eleverne skulle mærke på deres egen krop, og fortælle om de steder de kunne mærke knogler. Her satte vi fælles navne på nogle af de mange knogler vi kunne mærke. (fx. kraniet, kraveben, ribben, albue, skinneben).

Derefter var det tid til lidt bevægelse. Med inspiration fra en engelsk/amerikansk lærers blog, har jeg lavet et "skelet-puzlespil", som jeg har printet og lamineret. Her skulle eleverne i små grupper samle puslespillet. 
Her er der to print-klare versioner:
Når de lige havde fået styr på billederne, var de meget hurtige til at samle hele skellettet.
Her er lidt billeder da de samlede billedet:





Da en af grupperne var færdige, udbrød de meget begejstret "vi er færdige! kom og se." Da jeg så kom og så det, tog jeg dette billede:

Jeg tænker om det måske kan være en af de MEGET tidlige primater de har samlet? ;)

Jeg spurgte dem om de var sikre på at de havde samlet det rigtigt. Og med det samme kunne de godt se der var noget galt - så det ændrede de hurtigt.



Derudover arbejdede de med nogle forskellige kopiark, som de bl.a. skulle farvelægge og sætte streger mellem tegningen ml. nogle børn og deres skelet.

Nogle af de største børn synes det var meget let at samle puslespillet.

Timen ugen efter, arbejdede vi med kroppens organer.
Vi startede med en fælles snak på holdet, hvor jeg viste nogle billeder af bl.a. hjerte, lunger, mave, tarme mm.
Alle var meget interesseret i at se billederne, og der var kommentarer, lige fra "aaad" til nogle, der var meget fascineret der sagde "er det virkelig et menneskehjerte?".

Eleverne skulle derefter gå sammen i deres makkerpar (grupper på 2-4 børn, der er blandet aldersmæssigt). Her skulle de tegne rundt om en af eleverne og derefter tegne de organer vi lige havde snakket om. Derudover fik de også et ark med kroppens betegnelse, som de skulle klippe ud og lime på det rigtige sted. De store kunne hjælpe de mindste med at læse hvad der stod, og med fælles hjælp sætte de rigtige ord, de rigtige steder.
Her er lidt billeder:

Hjertet skulle tegnes helt rigtigt.

Her er der tegnet ribben ind, som vi snakkede om sidste time.

Hjertet sidder i venstre side... Ik' ?


Og her skulle der selvfølgelige også lige tegnes knogler ind, som vi snakkede om sidste time.