tirsdag den 30. august 2016

Luftraketter

I 4. klasse arbejder vi med emnet LUFT og eksperimenterer med hvad den kan. 
Vi har lavet nogle raketter af papir og eksperimenterer med at få lavet dem, der flyver højest og længst muligt. 

Jeg havde en affyringsrampe lavet af et PVC rør, en stump haveslange, et træ-skellet og to stribs og selvfølgelig gaffatape. 
Eleverne fik nogle løse PVC rør de kunne rulle papir omkring, og tape sammen, så det fik samme radius. Her er det vigtigt at det ikke er for stramt. Papiret skal nemt kunne trækkes af røret. Spidsen klippes lige i nogle gange, så den nemmere kan foldes sammen og tapes spids. Gerne flere lag tape så den er lidt tung.
Styrefinerne var det sværeste. Man kunne næsten høre eleverne tænke "jo større des bedre". Ovenstående billede var den raket der fløj længst. Den har små finner, der er sat skrå på raketten, så den roterer i luften og holder en stabil retning. 

Så havde lige lidt forskellige forsøg der skulle prøves af. Hvad nu hvis vi har flere raketter sat sammen? Her var der elever, der inden affyrringen sagde "Den har alt for meget modstand.... Ej, eller også får den måske en masse medstand fordi der er så mange.." 
Jeg kunne høre de havde hørt efter da vi snakkede om luftmodstand inde i klassen, men hverdagserfaringerne skal lige falde på plads.


Undervejs kunne man gå hen til bordet og lave justeringer. Klippe nye finner. Eller lve en helt ny. 



onsdag den 17. august 2016

Upcycling med cykelslanger

Cykelslanger er et rigtig dejligt alternativt materiale. Man kan nemt klippe i det, flette, sno, væve. Man kan bøje og bukke det som man vil, og hvis man ikke lægger det dobbelt, kan man også sy i det i hånden.







tirsdag den 16. august 2016

På jagt efter smådyr

Opstart med 4. klasserne skulle stå på lidt oplevelser i natur og teknologi.
Vi gik på jagt efter især bænkebiddere og fandt også en masse andre insekter.
Det mest spændende og det, der gav den største debat var også det der startede med en masse forskrækkede skrig. Eleverne havde fundet det de kaldte "En kæmpe dronninge-dræber-hveps"...
Det var nu ikke så slemt alligevel da vi fik kigget lidt på tingene. Allerført øvede vi os lige på at forholde os i ro når vi skulle fange insektet. Det lykkedes først da vi var blevet lidt mere rolige og fokuserede. 
Insektet var ca. 4 cm langt og havde noget der lignede en lang brod - det viste sig bare at være en træhveps. 
Puha, den så for eleverne lidt farlig ud da sen sværmede omkring dem - men sikke en oplevelse første dag. 
Her lidt billeder


torsdag den 7. januar 2016

Papir-genbrug



På mit upcyclingshold genbruger vi nu papir. Juleaften har vi en enorm mænge papirspild, og bl.a. noget af dette flotte papir, skal vi redde på valgholdet Upcycling.

Vi starter med aviser, som skulle smides ud.
Eleverne på holdet blev stillet over for en konkurrence, hvor de skulle lave så mange kuverter som muligt på 15 minutter.

Først startede jeg med vejledningen, til at lave kuverterne. Jeg havde selv set den i denne video.

Herefter skulle eleverne selv i gang.

Der blev fundet gode billeder i aviserne.


Nogle brugte magasiner med flotte billedsider i..


Nogle laved små kuverter, nogle lavede store kuverter.
Alt sammen blev præsenteret til sidst... og en vinder fundet. 12 kuverter på 15 mitter! Så er det ikke løgn, når videovejledningen hedder "Nem konvolut på et minut".



Efter konvolut-konkurrencen fortsatte vi med papir-genbruget. Nu med bl.a. julepapiret og magasiner. Her skulle eleverne nu lave papirperler.
Hurtig og nem vejledning. Klip en aflang trekant, med en højde på ca 10 cm, og en grundlinje på ca. 1-2 cm. Lim spidsen og rul den nu rundt om en strikkepind. Start selvfølgelig med den bredde sidde, og rul spidsen rundtom.
¨







torsdag den 22. oktober 2015

Upcycling med valghold

I år har jeg et valghold, som jeg underviser i "upcycling" - nemmest forklaret som titlen på det nye tvprogram ved navn "Fra yt til nyt". Ideen om at være kreativ med materialer der normalt anses som skrald, og lave dem om til produkter med merværdi, er relativt nyt.
På mit valghold underviser jeg eleverne i udskolingen, nogle forskellige teknikker, så de er i stand til at arbejde med forskellige alternative materialer, og derudfra finder de på forskellige produkter (eller kopiere nogle af mine produkter, som de er inspireret af)

Nedenfor er der billeder af forskellige projekter eleverne har gang i lige nu. 

Her er de i gang med at flette en kurv af cykelslanger vha af teknikken Stjerneflet.

Her er der lavet et juletræ, ved at trække ringe af cykelslange ned over ventilen fra samme slange.


Så er der gang i at pynte syltetøjsglas, så der kan komme fyrfadslys i, når vi går mod mørkere tider.

Nogle elever har kastet sig ud i at lave armbånd og nøgleringe af "splinter" fra aluminiumsdåser.


Og de er selvfølgelig blevet farvesorteret :)

Her er en anden elev i gang med at flette plastik sammen. Måske bliver det til en lille pung.

fredag den 11. september 2015

Coladåser og fyrfadsholdere

I håndværk og design har vi lavet fyrfadsholdere af coladåser.

Fremgangsmåde:
Men en spids saks prikker man et hul på siden af dåsen, helt oppe i toppen. 
Ud fra hullet, kan man nu klippe hele den øverste del af.
Nu klipper man med saksen nogle strimler efter øjemål, hele vejen ned langs siden, hele vejen rundt.
Buk nu alle strimlerne ud, så det til sidst ligner en sol, men bunden vendt opad.
Nu skal man være kreativ og bukke, bøje, dreje, krydse, sno eller hvad man kan finde på at gøre med alle strimlerne. 
På billederne nedenfor kan man se eksempler som mine elever har lavet. 

Det tager ca 15 min at lave en fyrfadsholder. 









onsdag den 3. juni 2015

Væsener

I håndværk og design, har vi i 4. klasse lavet "væsner". Væsenerne skulle alle være unikke og syes i dejlig blød fleece stof - og have tøj hvis man kunne nå det.

Mål for forløbet:
Eleven har viden om skitsers formål og struktur
Eleven kan skitsere eller formulere enkle ideer inden for givne rammer, herunder med digitale værktøjer
Eleven kan fremstille produkter efter egne ideer
Eleven har viden om funktion i relation til udførelsen af produktet
Eleven kan arbejde med produkters æstetiske udtryk
Eleven har viden om bløde og hårde materialer 

Arbejdsgang:

  • Eleverne skulle først lave skitser af hvordan deres væsner skulle se ud. Herefter skulle de lave denne skitse om til et skabelon, til at kunne klippe stoffet i den rigtige form. Eleverne tegnede deres skitse på et A4 papir, så det fyldte så meget som mulig på papiret. Her var det også vigtigt at det selvfølgelig blev tegnet forfra. Læreren skulle også lige hjælpe med at arbejde og ben blev tykke nok, til at det kunne lade sig gøre at lave i virkeligheden.
  • Herefter blev tegningen klippet ud og limet på et A3 ark. Her skulle eleverne tegne sømrum ind på deres skabelon, og klippe skabelonen ud igen
  • Nu kunne stoffet klippes vha. skabelonen. En forsige og bagside, evt. i forskellige farver eleverne selv vælger
  • Nu var det derefter forskellig om man skulle have syes diverse øjne på inden eller efter den blev syes sammen. Nogle skulle have plastikøjne på bagefter, andre skulle have syet mund og øjne fast først.
  • Efter væsenet var syet sammen, og vendt om, skulle den nu fyldes inden den blev lukket med en syning i hånden. 











Billeder fra undervejs i processen:

Nogle havde mange skabeloner, til diverse arme og ben, der skulle på


Nogle syer øjne på i fleece stof

Nogle elever fandt på, at deres væsner skulle have hjerter. Så de klippede et lille rødt hjerte ud, og lagde ind i midten, inden den blev syet sammen. Da den var færdig gav de den hjertemassage, og så var deres væsen skabt.