onsdag den 27. november 2013

Skulpturforløb

I billedkunst har 4. klasse arbejdet vi med et skulpturer-forløb.
I forløbet har vi arbejdet med at
  • Lære at der findes forskellige typer skulpturer (formet, sammensat og udhugget)
  • Lavet formede, udhuggede og sammensatte skulpturer, og herigennem få materiale-kendskab
  • Set på kendte og mindre kendte skulpturer af kunstnere
  • Lære at bruge begreber til at beskrive skulpturer
    • Herunder har vi arbejdet med tillægsord - som er gode til at beskrive skulpturer
    • Snakket om sokler (som mange skulpturer har)
    • Snakket om linjer og bevægelse i skulpturer

De startede med at se en præsentation af en masse kendte og ukendte skulpturer. Her var der mange der havde en masse at fortælle om skulpturer de selv har set osv.
Klik på billedet for at se præsentationen

Den sidste del af præsentationen var en masse papir-skulpturer som forskellige kunstnere har lavet. Dette var til stor inspiration, der endte ud i en masse kreative skulpturer, som klassen lavede og fik taget billeder af:




Ugen efter lavede formede skulpturer af ler. 
For at undgå at alle eleverne lavede askebægre, fik de et benspænd. De skulle vælge et inspirationsbillede fra en billedbank jeg havde. Denne billedbank bestod af tilfældige motiver jeg havde fundet og lamineret. Fx designerhuse, folk der danser, et træ med fiskeøje-perspektiv, nerveceller, et underligt mønster mm.
Her fik eleverne af vide, at det IKKE skulle ligne noget på billedet, men at de kunne lade sig inspirere af dem. 
(Når disse skulpturer er blevet brændt og jeg får taget billeder af dem, vil de også komme på)

Timen efter igen lavede vi igen sammensatte skulpturer. Denne gang af materialer fra naturen som vi var ude og samle. Dette endte ud i følgende produkter:



Herefter var det tid til de udhuggede skulpturer. Her havde klassen først fået til opgave at indsamle en masse mælkekartoner, som jeg støbte gips i. Det tager lidt tid at få blandet og støbt gipsen, men så er der også materialer til flere gange i billedkunst, da det tager lidt tid for eleverne at skære i den.
- og der var kun 2 elever der skar sig i hånden med værktøjet, så det begyndte at bløde :)




Ingen kommentarer:

Send en kommentar