søndag den 28. september 2014

Understøttende undervisning og ti-finger system




I min 4. klasse, som jeg har matematik sammen med, har jeg også en enkelt lektion understøttende undervisning om ugen. Lektionen er kun 25 minutter lang, så jeg har måtte finde noget som eleverne hurtigt kan finde frem, og selv finde ud af at lave, men som samtidig vil give dem noget som de ellers ikke vil have tid til i den almindelige undervisning. Og her har jeg fundet frem til noget jeg selv synes er rigtig godt.
Eleverne sidder og øver blindskrift med 10 fingersystemet, og de er VILDE med det. Det er utroligt at noget så simpelt kan gøre dem så begejstret. Efter første lektion var der flere, der spurgte, om de ikke godt måtte sidde og lave det der hjemme. Ugen efter hvor vi havde timen igen, var der flere elever, der kom inden timen startede og spurgte, om vi ikke nok skulle prøve "det der skrive-noget igen?"

Eleverne har af mig fået tre forskellige links, hvor de kan øve hhv. ti-fingersystemet og hurtigskrivning.
Her er de tre links:
http://www.skrivhurtigt.dk/
http://www.oleviolin.com/boerneprogrammer/Skrivemaskinen/Skrivemaskinen.php
http://10fastfingers.com/typing-test/danish





I starten kunne jeg se, mange elever brugte et noget langsommeligt to-finger system, og nu har fået det erstattet med et lidt akavet 8-10 finger system. Nu håber jeg lidt øvelse vil betyde at de får lært det godt, for det er helt sikkert noget de vil kunne bruge i den almindelige undervisning.. og fritid :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar