onsdag den 30. april 2014

Ugeskemarevolutionen

Ugeskemarevolution.. det lyder som noget stort og.. ja revolutionerende! Men lad os nu kigge på det.

Efter at have fået et oplæg om hvad Ugeskemarevolutionen gik ud på, var jeg egentlig klar på hvad det drejede sig om, og klar til at gå i gang. Jeg var inspireret, men læste også lige bogen, for at få grundlæggernes tanker med - men mest for at få ekstra tips til at starte op.

Hvad er ugeskema?

Grundtanken er at skære en masse spildtid væk, og "slippe eleverne løs, så de kan arbejde" som overskriften er på anmeldelsen af bogen på Folkeskolen.dk.
Klassen får præsenteret ugens opgaver i starten af ugen, hvorefter de bare skal arbejde løs. Man skal ikke vente på at nogle skal blive færdige, inden man må gå videre. Man skal heller ikke vente på at høre lange forklaringer, når man forstår hvad man skal. Eleverne arbejder i deres eget tempo. Nogle hurtigt med mange opgaver, andre langsomt med knap så mange opgaver.
Denne struktur bliver styret gennem ugeskemaet. På ugeskemaet kan eleverne se hvad de skal lave, og når de er færdige med en opgave, sætter de et kryds ud for deres navn. Nu vælges en ny aktivitet på ugeskemaet. Grundlæggerne skriver, at dette betyder at eleverne laver opgaverne på baggrund af lyst, og ikke bare fordi at læreren står og siger at man skal.

Dette betyder samtidig også, at eleverne kommer til at sidde med meget forskellige opgaver på samme tid. Dette kan lyde meget kaotisk for læreren - men forfatterne har derfor en regel om, at eleven altid skal spørge sine kammerater om hjælp, inden de spørger læreren.
Her opnår man to ting. Eleverne lærer, at man ikke bare tankeløst skal kalde på hjælp fra læreren, men først undersøge problemet, ved at spørge sine klassekammerater til råds. Her vil de opleve at klassekameraterne er en ressource, i stedet for nogle, der står i vejen, for at man selv kan få hjælp. Dertil vil de elever, der bliver spurgt om hjælp, skulle forklare opgaven - at lære andre noget, er en af de aktiviteter som man lærer mest ved selv (se evt. HER). Og det er jo slet ikke så skidt i undervisningen :)

Når eleverne ikke finder frem til hvad de skal ved fælles hjælp, må de nu spørge læreren. Her har forfatterne til ugeskemaet klodser med elevernes navne på. Når eleven skal bruge hjælp, lægges en klods i tavlerenden.

Løb, sjip og bevægelse i ugeskemaet

Forfatterne til ugeskemaet, har også sat bevægelse på skemaet. Bevægelse er altså også en aktivitet eleverne kan vælge. Evt. hvis "klappen er gået ned", eller hvis man bare lige trænger til at bevæge sig, efter at have siddet stille og koncentreret i et stykke tid. 
Her kan en aktivitet være, at man løber én gang rundt om skolen. Eller hopper i sjippetov i 5 minutter.
På tavlen skal eleverne skrive deres navn hvis de går ud - så ved læreren hvilke elever, der er hvor.

Mine timer med ugeskema


Jeg har nu prøvet ugeskema i 2 uger. Hovedsageligt i matematik, med forskellige aktiviteter, men også en smule natur/teknik og engelsk.

I mine klasser har vi ikke en lang tavlerende, så her jeg bruger tøjklemmer, der skal sættes på en hylde. Hver tøjklemme har en elevs navn, som han/hun sætter op, og som jeg tager ned, når eleven har fået hjælp.



I andre klasser, hvor dette ikke er muligt, har jeg bare en seddel, hvor de skriver deres navn, og bliver streget ud igen, når de har fået hjælp. Man kunne selvfølgelig også gøre det på tavlen, som jeg har set andre gøre.

Når der ikke er nogen der skal have hjælp, går jeg rundt og vejleder eleverne - men der er stadig mange, der skal lære at spørge sidekammeraten først - det er noget der tager tid.

På mine ugeskemaet har jeg også sat bevægelse på som en aktivitet. Her er min erfaring, at nogle elever er så vilde med at vælge disse aktiviteter, at de glemmer, at der er andre opgaver der skal løses. Nogle elever bruger lang tid på at finde ud af, hvem de skal ud at løbe sammen med, finde sjippetorve, gå frem og tilbage foran tavlen for at skrive sig på, eller tager for lang tid om at komme ind igen. Nogle elever har også fuldstændig glemt tid og sted, hvor de pludselig har været ude i 20 minutter. Her har jeg i første omgang lavet de 5 minutters sjip, om til noget mere konkret - 50 hop i sjippetov.
Men hvis jeg skulle gøre det om igen, ville jeg ikke have sat bevægelse på ugeskemaet til at starte med - men det er jo kun noget, de kan blive bedre til med øvelse.


1 kommentar:

  1. Hej.
    Spændende tanker omkring ugeskemaer... Mon du stadig bruger det? Jeg vil rigtig gerne læse med, hvis du stadig gør :)

    SvarSlet