mandag den 6. januar 2014

Isskulpturer i 4. klasse

Før ferien lavede eleverne i 4. klasse isskulpturer, der nu var frosset og klar til at tage billeder af.

Målene med forløbet er:
  • Kan lave skulpturer ud fra forskellige materialer
  • Kan anvende kamera
  • Kende forskellige begreber inden for fotografering: perspektiv, lys.
  • Kan gemme og dele fotos på computer/Google Drev
  • Kunne lave præsentationer med billeder og tekst


Skulpturerne er lavet med ståltråd og perler, i mælkekartonner med vand. Egentligt tager det kun nogle timer at fryse og kan laves fra dag til dag. 

I dag pakkede eleverne is-skulpturerne ud af mælkekartonerne og fik en opgave hvor de skulle tage billeder, uploade billederne, lave en præsentation og fremlægge den når de er færdige. 

Opgaven med instruktioner delte jeg med dem på Google Drev. 
Her var en af opgaverne at tage billeder hvor de er kreative med lyset. Her var der en af grupperne der kom på den idé at bruge lommelygten på mobilen, for at oplyse issen. Det blev til nogle rigtig flotte billeder.

Ovenfor kan man se de billeder jeg tog af elevernes arbejde. 

torsdag den 2. januar 2014

Hour of code


Gå ind på www.code.org og lær at programmere!

lørdag den 21. december 2013

80 alternativer til YouTube

Her er en ebog, der viser 80 alternativer til Youtube, man kan bruge i sin undervisning.

fredag den 20. december 2013

Isbjerg smelter

"Isbjerget" er lavet vha. frugtfarve i en frysepose med vand. Når isklumpen kommer ned i karet med vand, kan man med det samme se, hvordan det kolde vand synker til bunds. 




Aldersintegreret indskoling

Det sidste stykke tid, har vi i indskolingen blandt andet arbejdet med færdighedsopgaver. Her trænes der plus og minusstykker. Her sidder to elever sammen og snakker om opgaverne. 

Læg mærke til at den ene sidder med stykker, der hedder 4+1 og den anden med 347+146. 
Den ene skulle lige have lidt hjælp af mig til hvordan man nu lige gjorde med de store stykker. Bagefter vendte hun sig til sin siddemakker, og hjalp hende med stykker som 5+4.



Matematisk julekaldender

I indskolingen har vi arbejdet med en matematisk julekaldender, hvor julenissen Pi har sendt os breve med problemstillinger, der skulle undersøget og regnes på.
Klik på billedet for at komme til siden

Her en af opgaverne var et terningspil, hvor man skal slå med to terninger, og arbejde med begrebet Forskel. Når man slår med terningerne, skal man finde forskellen på den. Fx 3 og 6, giver forskellen 3. Forskellen er det antal, som man må rykke op ad tallinjen.

Derefter fik eleverne lov til at lave deres egne regler på arket og med taltavler:






søndag den 8. december 2013

Go Animate på Skoletube

På skolen hvor jeg arbejder, har jeg fået ansvaret for skolens it-agenter.
it-agenterne er nogle udvalgte elever, som skal hjælpe andre elever med diverse it problemer.
Jeg er på jagt efter flere agenter, og har lavet denne lille video, som eksempel på noget, som agenterne bl.a. skal arbejde med.