fredag den 30. august 2013

Matematik detektiver

Idag har eleverne i matematiktimen leget "matematik detektiver". Når man går i indskolingen, og undervisningen ligger efter 12, er det ikke helt nemt at sidde stille længere - så vi skulle ud og bevæge os i matematik.

Undervisningen startede med en fælles snak på klassen. Jeg spurgte dem om de vidste hvad en detektiv er for noget. Det var der mange, der vidste. "det er en, som finder spor", "det er en, der leder efter noget, der er blevet væk", "det er en, som leder efter noget".. der var mange der kunne forklare det. endog en der sagde "jeg har set en i fjernsynet!"

Jeg fortalte dem at de alle sammen skulle være detektiver nu - Matematik detektiver!
Jeg havde skrevet tallene fra 1 til 10 på tavlen. Opgaven var nu at finde alle tallene udenfor. Jeg gav nogle eksempler med at man fx kunne finde 5 sten, tegne 8 i sandkassen, finde pinde og forme dem som et tal. og meget gerne alt det de ellers kunne finde på.

Så kom vi ud, og her er billeder af elevernes arbejde:

4 mirabeller, 3 blade, 4 brændnælder, 1 sten, 2 pinde

1 pind, 2 blade, 3 tegnet i sandet

Meget omhyggeligt har eleven skrevet alle tallene med pinde.

Tallene skrevet både med pinde og i sandet

6, 7, 8, 9, 10

Her er alle tallene også skrevet med pinde - dog spejlvendt - det må vi arbejde på en anden dag :)

Denne aktivitet synes jeg var rigtig god til den aldersintegreret indskoling. Alle eleverne fik den samme opgave, men hver især løste den på deres måde, og på deres niveau.
  • De yngste, der ikke kunne skrive tallene, kunne nemt finde et antal. Altså 1 sten, 2 pinde, 3 blade osv.
  • De ældste fandt materialer, som de kunne forme tallene med.
  • Alle kunne løse opgaven ved at tænke kreativt.

Der var både elever, som ikke rigtig havde lyst til at være udenfor, og lige havde brug for noget overtalelse. Og så var der dem, der løb rundt og råbte meget begejstret: "Jeg har fundet et 8-tal!", "Jeg har fundet et 7-tal!".

Ingen kommentarer:

Send en kommentar