fredag den 8. november 2013

Geometri i indskolingen

Eleverne i mine aldersintegrerede indskolingshold, er begyndt på geometriemne. Her har vi snakket om at vi simpelt kan finde ud af hvad den geometriske figur hedder... Har den fore kanter - er det en firkant... Har den tre kanter, er det en trekant... Har den seks kanter, er det en sekskant.


For at fange eleverne, har jeg planlagt at de skulle prøve forskellige "legeaktiviteter" med geometriske former. Den første er her simpelthen bare at lægge brikkerne rigtigt på. Det kan være svært lige at få det til at passe helt, men der er mange elever, der kan sidde, overraskende længe, og koncentrere sig om at få arket lavet færdigt.









De samme brikker skal bruges til den næste aktivitet, som jeg lige skulle introducere lidt grundigere, inden de kunne gå i gang.
Jeg havde lavet et A3 ark, med felter så store at brikkerne kan ligge på dem. Du kan få dette ark lige HER helt klar til print.
Holdet sad i halvcirkel omkring mig, hvor alle kunne se jeg lagde fire forskellige brikker på først. Nu spurgte jeg "Hvis brikkerne ligger sådan her, hvilken slags brik skal så være den næste". Her var der mange forskellige svarmuligheder. Nogle tænkte at jeg skulle lægge en ny farve på, andre tænkte jeg skulle lægge en af de geometriske former på, som jeg ikke havde i forvejen. Det er alt sammen svar som er rigtige - men jeg ledte dog efter at de skulle gentage mønstret, så jeg spurgte om var flere, der havde lyst til at sige, hvad man ellers kunne lægge på. Her var der så en, der forslog om man ikke tog den første brik igen, den anden brik igen, den tredje brik igen osv. osv.
Da jeg lagde brikkerne op i den rækkefølge, var alle med på hvad det gik ud på, og så kunne de gå igang:










Efter at eleverne havde lavet en af disse mønstre, blev de mere og mere kreative:







Kreativiteten stoppede ikke der:







En anden aktivitet eleverne også er vild med, er at arbejde med polygonerne som de allerede kendte fra SFO´en:



Ingen kommentarer:

Send en kommentar