mandag den 3. februar 2014

Maling og wita-wrap


I indskolingen arbejder de i natur/teknik med sol, måne og stjerner. Da jeg søgte inspiration, fandt jeg hjemmeside (klik HER), hvor de malede solen, ved at blande rød og gul maling under et stykke wita-wrap.
Det skulle selvfølgelig prøves, da jeg var sikker på at der ville være mange, der synes det er sjovt at sidde og røre ved malingen - Men for en gangs skyld uden at blive smurt ind i det selv.
Her er lidt billeder jeg tog undervejs:










Allerførst skulle eleverne tegne en cirkel på et stykke papir. Her fik de en tallerken at tegne efter. Derefter gik jeg rundt til alle eleverne og gav dem gul og rød maling på deres cirkel. Derefter gik jeg rundt og gav dem et stykke wita-wrap, som kom oven på malingen med det samme.
Herefter kunne de gå i gang med at forsigtigt trykke malingen rundt. Jeg sagde til dem at de skulle gøre det lidt forsigtigt, så de ikke prikkede hul på plastikken, men også så de ikke fik det blandet så meget rundt, at det hele bare blev orange.

Eleverne synes det var rigtig sjovt at prøve at male på denne måde.
Det tager dog lidt tid for læreren at gå rundt og give alle eleverne maling, og derefter plastik. Når alle er i gang, skal man også meget rundt og hjælpe dem med evt. at flytte plastikken, eller give mere maling.

Gode råd til dem der skal prøve:

  • Der skal bruges mere maling per elev, end man lige tror. Når man hælder op til eleven, skal man give ret meget maling (se billede nr. 4)
  • Brug dobbelt så meget gul som rød - Ellers bliver det hele bare rød/orange



Ingen kommentarer:

Send en kommentar