mandag den 26. maj 2014

Ugeskemarevolutionen 6 uger senere

Ugeskemaerne kører der ud af. Eleverne i 2. klasse er VILDE med det nu når dansk også er med i ugeskemaet.
Jeg startede ugeskemaet op med mit matematikfag alene, hvor eleverne kunne vælge mellem forskellige aktiviteter: bogen, ekstra-mappen og matematikspil. Men nu når man kan lave matematik når man har dansk, og dansk når man har matematik, er eleverne vil spændte på at arbejde med det. Jeg hører hele tiden "skal vi ikke arbejde med ugeskema??.. skal vi ikke arbejde med ugeskema?!"  og jo det skal vi!

Der har dog været nogle startvanskeligeheder, som der jo altid vil være omkring nye måder at gøre tingene på. Det handlede især om, at forfatterne bag ugeskemaet, anbefalede at sætte motion på skemaet. Her kunne en aktivitet fx være at løbe én gang rundt om skolen, eller hoppe i sjippetov i 5 minutter. Det havde mine elever meget svært ved at styre selv. Jeg forsøgte at ændre det, således at man skulle hoppe 50 gange, og så komme ind. Altså lave aktiviteten mere konkret. I et håb om at de bare skulle have tid til at lære det.
Men hvis jeg skal give en anbefaling til andre, der skal prøve det, så lad være med at sætte den slags aktivitet på skemaet til at starte med. Eleverne var helt vilde "Jeg vil ud og sjippe!" råbte de nogle gange - selvom de LIGE var kommet ind fra frikvarter - det kunne jo ikke gå i længden. Jeg følte i hvert fald at det var unødvendigt kaotisk, og eleverne viste ikke en bedre koncentration og arbejdsindsats når de kom ind fra aktiviteten. Tvært imod.

En anden ting der også var lide mere kaotisk i strukturen, end forventet, var at eleverne hele tiden spurgte om hjælp, i stedet for at spørge en sidekammerat. I starten gik meget af tiden med at gentage mig selv hele tiden til de forskellige elever, når de kom til en opgave de ikke forstod. I stedet for at spørge sidekammeraten, der sad og løste opgaven lige ved siden af, var der en del, der sad og ventede på, at jeg skulle komme og fortælle dem, hvad de skulle gøre. Det er jo selvfølgelig ikke meningen - meningen med ugeskema, er jo at skære en masse spildtid fra, og komme i gang med at arbejde. Hele klassen skal ikke længere sidde og vente på "at læreren bliver færdig med at snakke", men kan komme i gang. Dem der så har brug for hjælp, kan nu få mere af lærerens tid, da han/hun nu ikke skal bruge lige så meget tid, på den traditionelle tavleundervisning, men mere tid sammen med eleverne.

Efter at have været i gang med det i 6 uger nu, kan jeg mærke at eleverne er blevet vant til nogle forskellige ting. En elev sagde i dag højt for sig selv, "Hvilke sider skal jeg lave?... Nå ja!" og så gik hun direkte hen til ugeskemaet og fandt ud af det selv. Det er bare så fedt at opleve, at eleverne selv er i stand til at opsøge løsninger, i stedet for at vente passivt på hjælp.


1 kommentar: