torsdag den 7. januar 2016

Papir-genbrug



På mit upcyclingshold genbruger vi nu papir. Juleaften har vi en enorm mænge papirspild, og bl.a. noget af dette flotte papir, skal vi redde på valgholdet Upcycling.

Vi starter med aviser, som skulle smides ud.
Eleverne på holdet blev stillet over for en konkurrence, hvor de skulle lave så mange kuverter som muligt på 15 minutter.

Først startede jeg med vejledningen, til at lave kuverterne. Jeg havde selv set den i denne video.

Herefter skulle eleverne selv i gang.

Der blev fundet gode billeder i aviserne.


Nogle brugte magasiner med flotte billedsider i..


Nogle laved små kuverter, nogle lavede store kuverter.
Alt sammen blev præsenteret til sidst... og en vinder fundet. 12 kuverter på 15 mitter! Så er det ikke løgn, når videovejledningen hedder "Nem konvolut på et minut".



Efter konvolut-konkurrencen fortsatte vi med papir-genbruget. Nu med bl.a. julepapiret og magasiner. Her skulle eleverne nu lave papirperler.
Hurtig og nem vejledning. Klip en aflang trekant, med en højde på ca 10 cm, og en grundlinje på ca. 1-2 cm. Lim spidsen og rul den nu rundt om en strikkepind. Start selvfølgelig med den bredde sidde, og rul spidsen rundtom.
¨







torsdag den 22. oktober 2015

Upcycling med valghold

I år har jeg et valghold, som jeg underviser i "upcycling" - nemmest forklaret som titlen på det nye tvprogram ved navn "Fra yt til nyt". Ideen om at være kreativ med materialer der normalt anses som skrald, og lave dem om til produkter med merværdi, er relativt nyt.
På mit valghold underviser jeg eleverne i udskolingen, nogle forskellige teknikker, så de er i stand til at arbejde med forskellige alternative materialer, og derudfra finder de på forskellige produkter (eller kopiere nogle af mine produkter, som de er inspireret af)

Nedenfor er der billeder af forskellige projekter eleverne har gang i lige nu. 

Her er de i gang med at flette en kurv af cykelslanger vha af teknikken Stjerneflet.

Her er der lavet et juletræ, ved at trække ringe af cykelslange ned over ventilen fra samme slange.


Så er der gang i at pynte syltetøjsglas, så der kan komme fyrfadslys i, når vi går mod mørkere tider.

Nogle elever har kastet sig ud i at lave armbånd og nøgleringe af "splinter" fra aluminiumsdåser.


Og de er selvfølgelig blevet farvesorteret :)

Her er en anden elev i gang med at flette plastik sammen. Måske bliver det til en lille pung.

fredag den 11. september 2015

Coladåser og fyrfadsholdere

I håndværk og design har vi lavet fyrfadsholdere af coladåser.

Fremgangsmåde:
Men en spids saks prikker man et hul på siden af dåsen, helt oppe i toppen. 
Ud fra hullet, kan man nu klippe hele den øverste del af.
Nu klipper man med saksen nogle strimler efter øjemål, hele vejen ned langs siden, hele vejen rundt.
Buk nu alle strimlerne ud, så det til sidst ligner en sol, men bunden vendt opad.
Nu skal man være kreativ og bukke, bøje, dreje, krydse, sno eller hvad man kan finde på at gøre med alle strimlerne. 
På billederne nedenfor kan man se eksempler som mine elever har lavet. 

Det tager ca 15 min at lave en fyrfadsholder. 









onsdag den 3. juni 2015

Væsener

I håndværk og design, har vi i 4. klasse lavet "væsner". Væsenerne skulle alle være unikke og syes i dejlig blød fleece stof - og have tøj hvis man kunne nå det.

Mål for forløbet:
Eleven har viden om skitsers formål og struktur
Eleven kan skitsere eller formulere enkle ideer inden for givne rammer, herunder med digitale værktøjer
Eleven kan fremstille produkter efter egne ideer
Eleven har viden om funktion i relation til udførelsen af produktet
Eleven kan arbejde med produkters æstetiske udtryk
Eleven har viden om bløde og hårde materialer 

Arbejdsgang:

  • Eleverne skulle først lave skitser af hvordan deres væsner skulle se ud. Herefter skulle de lave denne skitse om til et skabelon, til at kunne klippe stoffet i den rigtige form. Eleverne tegnede deres skitse på et A4 papir, så det fyldte så meget som mulig på papiret. Her var det også vigtigt at det selvfølgelig blev tegnet forfra. Læreren skulle også lige hjælpe med at arbejde og ben blev tykke nok, til at det kunne lade sig gøre at lave i virkeligheden.
  • Herefter blev tegningen klippet ud og limet på et A3 ark. Her skulle eleverne tegne sømrum ind på deres skabelon, og klippe skabelonen ud igen
  • Nu kunne stoffet klippes vha. skabelonen. En forsige og bagside, evt. i forskellige farver eleverne selv vælger
  • Nu var det derefter forskellig om man skulle have syes diverse øjne på inden eller efter den blev syes sammen. Nogle skulle have plastikøjne på bagefter, andre skulle have syet mund og øjne fast først.
  • Efter væsenet var syet sammen, og vendt om, skulle den nu fyldes inden den blev lukket med en syning i hånden. 











Billeder fra undervejs i processen:

Nogle havde mange skabeloner, til diverse arme og ben, der skulle på


Nogle syer øjne på i fleece stof

Nogle elever fandt på, at deres væsner skulle have hjerter. Så de klippede et lille rødt hjerte ud, og lagde ind i midten, inden den blev syet sammen. Da den var færdig gav de den hjertemassage, og så var deres væsen skabt.



Kan du sige Galileo Galilei?

Kan du sige Galileo Galilei? Det var i hvert fald det første jeg spurgte min 5. klasse om, da vi skulle have et lille forløb om Galilei i matematik og natur/teknologi.

Med inspiration fra Sigma 5, lavede jeg to aktiviteter, som indeholdte en masse dataopsamling, og derefter kunne vi lave nogle kvalificerede gæt.


Tril Kuglen.


Ved denne aktivitet skulle eleverne i grupper af 3 personer, trille en kugle ned af en rampe; derefter måle hvor langt den trillede. En skulle holde rampen, en skulle måle rigtig højde, og en målte og noterede hvor langt den trillede. Egentlig ikke i sig selv ret svært, men når de begyndte at ændre på hvor stejl rampen skulle være, og hvor højt på rampen kuglen skulle trilles fra, kunne vi begynde at diskutere hvilken betydning variable har.
Da de var færdige, med at udfylde arket jeg havde lavet, kunne de begynde at lave deres egne undersøgelser. Hvad skal vi indstille rampen til, hvis kuglen skal trille 1,25 meter ?

En af de bedre matematiske diskussioner vi fik, startede efter en elev havde sagt "Jeg giiider ikke mere. Vi skal bare hele tiden måle ud til 5 meter. Det er bare mega langt og vi skal bare plusse hele tiden. Vi kan jo godt plusse, så hvorfor skal vi så bruge så lang tid på det nu?"
Her havde jeg en god diskussion med gruppen om, at jeg da var enig i at det var kedeligt og langsommeligt at blive ved med at måle og lægge sammen, når målebåndet nu kun var 150 cm. Jeg sagde til dem, at det bl.a. var derfor de fik opgaven - for at være problemknusere og finde gode løsninger på problemstillinger.
Jeg fortalte dem, at de andre grupper faktisk ikke gjorde det på den måde, og om de kunne se hvordan de så gjorde? De andre grupper havde også været træt af, at måle og lægge sammen flere gange, men havde fundet ud af at der streger i laminatgulvet for hver 2 meter. Derfor talte de hurtigt hvor mange streger kuglen passerede og målte kun en meget lille smule. Aha! der gik pludselig et lyd op for gruppen, og jeg håber da at de en anden gang vil tænke ud af boksen, for at løse andre problemer.


Her er lidt billeder fra forsøget








Pendulsvingninger

Et andet forsøg vi også lavede var penduler. Grupperne skulle svinge et tungt og et let lod. Her skulle de kontruere et pendul ved at få loddet (drikkedunk) til at hænge stabilt i to snore, så den hang 60 cm fra bordkanten. Det tog lidt samarbejde med ophængning, få snorene lige lange, få det til at sidde ordentligt fast - og lidt papir til at tørre vand op :-)
En del overvejelse, samarbejde, og ændringer i forsøgsopstilling var der inden pendulerne sad ordentligt og forsøgene kunne gå i gang.
Nu skulle der tages tid - men hvordan sikre man at det er den rigtige tid der bliver målt? Hvad nu hvis man starter stopuret for hurtigt eller for langsomt?
Her skulle vi lige have repeteret hvordan man regner gennemsnit, og hvad forskellen var på at regne gennemsnittet, og så tage den måling, der lå i midten. 

Her er lidt billeder fra forsøgsopstillingerne