torsdag den 19. september 2013

Insektemne - Honningbier

I dag har vi fortsat emnet om insekter - i dag skulle det handler om honningbier.
Vi fik kort ridset op hvad et insekt er (seks ben, tre kropsdele mm.) og derefter så eleverne nogle film fra Youtube om bier, honning, slyngning mm.

Jeg sagde til dem, at jeg havde en overraskelse til dem, men at de lige skulle se nogle film først (de skulle smage honning).


Her er nogle af de film eleverne så:

I denne film så vi hvordan biavlere henter tavler, klargøre dem, slynger honningen og hælder det på glas:

I denne film så eleverne hvordan bierne "danser" for at fortælle andre bier, hvor de kan finde mad. Filmen er dog lidt lang, så de kunne ikke holde koncentrationen til at se det hele. Så her snakkede vi lidt om hvorfor de "danser", og derefter fortsatte vi med en af de andre film.

I denne film så vi noget lidt vild - en mand stak hånden ind i en klynge af bier. Eleverne var godt klar over at det var meget farligt, og vi snakkede om, at bier kan stikke hvis de bliver sure. De synes det var lidt vild, og en enkelt synes det var uhyggeligt (han blev oven i købet lidt ked af det - men blev gladere igen, da vi fik lidt honning at smage bagefter).

Den sidste film jeg havde fundet, var lidt længere end de andre (og også lidt kedeligere), men vidste hvordan man håndterer bierne (meget forsigtigt), at man har dragter på, og igen hvordan man slynger honning. (denne film kan jeg ikke lige få ind på bloggen, men her er linket til den:  https://www.youtube.com/watch?v=MRP-j-6c6Uo )


Imens de så den sidste film, gav jeg dem alle en teske med en smule honning på. Jeg fortalte at det var en fra min familie, der havde lavet det, og de synes det var noget spændende at det var en jeg kende, som havde lavet det. Nogle af eleverne fortalte, at de også har naboer og familie, som også har lavet honning.



Reflektioner:
Jeg synes ikke at alle filmene var så gode. Nogle af dem var for lange, og andre for tekniske. Jeg kunne tænke mig at eleverne en anden gang, så evt. en anden film, eller lavede noget andet omkring bier også.
Kunne man evt. klæde sig ud som en bi, og lave en bi-dans?
Måske kunne eleverne også lave nogle produktioner, fx tegninger af, eller se nogle forskellige billeder af rigtige bier.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar