tirsdag den 10. september 2013

Storyline Butik - Mønter og penge

Eleverne havde i dag en meget kort matematiktime, på omkring 20 minutter. Her skulle vi stadig arbejde med butiksemnet, men vi kunne ikke nå at finde elevernes vare til butikkerne frem.

Jeg havde taget nogle legetøjsmønter og lommeregnere med til klassen. Mønterne fortale jeg, lå hulter til bulter og at de skulle sorteres. Lommeregnerne måtte de også få, til at prøve at regne ud hvor mange penge der var.

Mål for aktiviteten

Ved denne aktivitet har de lært om:
  • tælleremser (Fælles Mål - trinmål)
  • addition og subtraktion  (Fælles Mål - trinmål)
  • bestemme antal  (Fælles Mål - trinmål)
  • løse konkrete problemer ved hjælp af hovedregning og lommeregner (Fælles Mål - trinmål)
  • kategorisering / sortering


Her er lidt billeder af de sorteringer eleverne lavede:
Her har eleven stablet de samme slags mønter oven på hinanden


Her har en elev stablet en masse 10ére oven på hinanden
Jeg spurgte denne elev, hvor mange mønter der var.
Han begyndte at tælle hvor mange der var i én stabel og tog derefter lommeregneren. Der er 14 mønter i hver stak. Nu ville han regne ud hvor mange der var i alt. han snakkede om 14+14+14+14.
Jeg hjalp ham med at trykke det ind på lommeregneren, og derefter med hvor mange penge der var i alt. Jeg fortalte ham at der var for 560 kroner. "Wow - det er mange penge".
Jeg spurgte ham om han kunne gør sådan at der var 500 kroner. Han begyndte at tage nogle mønter fra, og så sagde han "man skal bare tage 6 mønter væk - så har vi 600... nej 500!"

Og her har vi 500 kroner i 10´ere

Her er en elev der har sorteret forskellige typer mønter.

Reflektioner

Eleverne virkede meget begejstrede for denne aktivitet. De ville gerne have en masse forskellige slags mønter.
Jeg synes denne aktivitet var god til den aldersintegrede klasse, fordi de alle fik den samme opgave, men løste den på hvert deres niveau.

Aldersintegreret undervisning

De yngste arbejdede med at sortere mønterne og lave en-til-en optælling. Altså sidde og tælle hver mønt eller bunke ved at pege på dem. Derudover var de også meget interesseret i at trykke på lommeregneren og se forskellige tal komme frem. 

Nogle var meget engageret i at tælle ALLE de mønter de havde fået. En af eleverne kom helt op til 180! Her var der meget øvelse i, hvordan man lige siger store tal. Hvordan er det lige man siger 137? "Et-hundrede-tredive-og-syv?" og hvad er det lige der kommer efter 179?

De ældste fik også arbejdet med sortering. Derudover fik de også forskellige opgaver med plus og minus, som fx. ovennævnte opgave med trække fra, indtil kun 500 kroner ligger tilbage.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar