tirsdag den 1. april 2014

Byggerier i matematik

I matematik i 1. klasse arbejder vi med emnet "Tegn og byg" ud fra Trix-systemet.
Her arbejder vi med at bygge små konstruktioner centikubes og lære:

  • At udføre matematiske modellering og afkode, tolke, analysere og vurdere matematiske modeller (modelleringskompentence)
  • Forholdsordnene: Foran, bagved, ved siden af, til højre for, til venstre for, oven på, neden under.
  • Motoriske fingerfærdigheder
  • At lytte til andre (og deres instruktioner)
  • At forstå og bruge faglige ord
  • At kende geometriske figurer: firkant, kvadrat, trekant, cirkel.
  • At få en rumlig fornemmelse

Kongens-centikube-efterfølger

En af de aktiviteter som eleverne skulle lave, var hvad jeg kalder Kongens-centikube-efterfølger. Eleverne skal sidde sammen to og to. Den ene starter med at bygge en figur, og skal nu fortælle den anden hvordan man skal bygge den. "Start med den røde... sæt en grøn til højre for den røde... sæt en gul oven på den grønne..." osv.
Den der skal efterfølge instruktionerne, må ikke se figuren, før til sidst, hvor vi så finder ud af om den er samlet rigtigt, og snakket om instruktionerne var præcise nok.

Her har de sat en væg op, så man ikke kan kigge efter.
Denne øvelse er god til at øve forholdsordene, højre, venstre mm. 
Man kan evt. også lave den med legoklodser, geobrikker, kartonfigurer mm.

Tegning af centikubes

Eleverne skulle også arbejde med af afkode forskellige modeller. Finde ud af hvordan de egentlig ser ud, og at de kan se forskellige ud, afhængig af hvilken vinkel man kigger fra. Her arbejder eleverne i deres hæfte, hvor de skal tegne figuren "forfra", "fra siden" og "oppe fra".
Her var der en der fandt ud af, at ternene i hæftet var samme størrelse som centikubes.





Forskellige aktiviteter med centikubes

Her var der nogle, der byggede en lang stang. De var meget begejstret og kalde "vi har bygget en meter". Så spurgte jeg dem, hvordan de vidste at det var en hel meter de havde lavet. "Det er fordi vi har talt dem, og der er ... øhh.. der er 79, og de er lige så lange som en meter".
Her fik vi os en snak om hvor mange centikubes (centimeter) der skal til en meter, og fandt også lige linealen, som er en meter.
Det var en fin lille matematisk undersøgelse eleverne fik lavet - både at få øvet at tælle tallene, og få en fornemmelse af mål og meter.



Her var der nogle, der lavede en simpel sorteringsøvelse med farver.



Her følger de en konstruktion i bogen. Den kan være lidt svært, når man ikke kan se alle centikubes.








Ingen kommentarer:

Send en kommentar